سعید ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 30 ساله )

با سلام و خسته نباشید
من شخص خاصی رو بعنوان مجتهد انتخاب نکرده بودم تا سن 23 که شخصی توضیح المسائل آقای یوسف مدنی تبریزی رو به من داد و من هم توخونه نگه داشتن و گاهاً هم از اون استفاده می کردم و مطالعه میکردم بعنی با توجه به اینکه توضیح المسائل در منزل بود یه جورایی من هم هر کس میپرسید مجتهدت کیه میگفتم فلانی ؟

تا اینکه در 30 سالگی برای محاسبه خمسم رفتم پیش یه پیش نماز که کسی هم معرفی کرده بود
گفت از کی تقلیلد میکنی من هم گفتم آقای یوسف مدنی تبریزی و اون پیش فرمودند که نمیشناسم من هم یه جورایی دل چرکین شدن که چه جوری این پیش نماز معروف این بنده خدا رو نمی شناسه !
حالا سوال دارم که آیا این انتخاب درست هستش یا نه ؟
لطفا یک نفر رو معرفی بفرمائید .
بعد هم من کارمند هستم با اخوی یه خونه شریک خریدیم که قسطهاشو میدیم ولی با توجه به اینکه وضع پدر مناسب نیست کرایه شو پدر میگیریه و من هم که متاهل هستم خونه پدری هستم و از طرفی 15 میلیون برای تعاونی مسکن ثبت نام کردیم که معلوم نیست کی به جواب برسه با این تفاسیر خمس بنده چطوری محاسبه میشه آیا شامل 15 میلیلون یا نصف خونه شریکی بنده میشه یا خیر


مشاور (hassan najafi)

«مجتهد» و «اعلم» را از سه راه مى‏توان شناخت: اوّل: اين‏كه خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم: اين‏كه دو نفر عادل از اهل علم به او خبر دهند، به شرط اين‏كه دو نفر عالم ديگر برخلاف گفته آنها شهادت ندهند. سوم: اين‏كه آنچنان در ميان اهل علم و محافل علمى مشهور باشد كه انسان يقين پيدا كند او اعلم است. شما می توانید مرجع تقلید اعم را با کمک یک فرد متخصص و معتمد انتخاب کنید و طبق دستور ایشان عمل نمایید . برای محاسبه خمس نیز باید به دفتر مرجع تقلید خود در شهرتان مراجعه نمایید .